Taekwondo Föreningen JSK
Budo och Kampsport
Om Taekwondo
Om Taekwondo

Därför är Taekwondo så populärt
Många har hört talas om Taekwondo en vet inte riktigt vad det är. Här kommer ett axplock på vad du får lära dig när du tränar Taekwondo
30 tal olika sparkar, 10 tal olika slagtekniker, 50 tal olika självförsvarstekniker
Massor av stretching, massor av kondition, balans, snabbhet, explosivitet, koncentrationsförmåg och massor av annat.


Traditionell Taekwondo, tävlings-taekwondo, och sport-taekwondo
Begreppen är många, men allt bygger på samma grund.

Traditionell Taekwondo: Självförsvar, kamp och fysisk och mental harmoni genom träning av samtliga moment från taekwondos alla delar: sparkteknik (chagi), hoppsparkar (tumochagi), mönster (poomsae), självförsvar utan sparkar eller slag (hosinsul), kamp (kyorigi), krossning (kyukpa), slagtekniker (chirugi, tzirugi), blockeringar (makhi), boxning, styrketräning, stretching, kondition, spänst, koordination, sinneskontroll, meditation, harmoni. 
I traditionell Taekwondo finns bältesnivåer med uppsatta kriterier (inkl. träningsmängd), vilka ökar i svårighetsgrad med varje ny nivå. Nytt bälte uppnås efter godkänd gradering. 

Träningen baseras på fem grundpelare: artighet (Ye-ui), integritet (Yom-chi), beslutsamhet (In-nae), självkontroll (Jahjeh), samt okuvlig själ och anda (Baekjool).

Tävlings-taekwondo: Det moment vi kallar för kamp, d.v.s. även ett delmoment inom den traditionella träningen. Tävlingar delas in efter grad (nybörjare eller avancerad) och vikt. Efter OS år 2000, då Taekwondo hade sitt första riktiga deltagande som fullvärdig OS-gren, har tävlingstaekwondo blivit mer synlig inom media. I kampträningen fokuseras framförallt på situationsteknik, snabbhet, reaktion och kondition.

Sport-taekwondo: Här fokuseras på sparkar och slag, motion, styrketräning och stretching. Denna träning vänder sig till dem som vill få en bra allsidig konditionsträning genom att träna vissa delar av Taekwondo och inte helheten. I denna träningsform krävs inga gradbälten.
Traditionell Tae Kwon Do och de olika delarna därinom
Taekwondo är en koreansk kampkonst med rötter ca 2000 år bakåt i tiden. Namnet tillkom emellertid inte förrän på 1950-talet, då man ville samla de äldre koreanska kampformerna, såsom Taekkyon m.fl. I Taekwondo finns även inslag av Karate, detta mycket p.g.a. den japanska ockupationen av Korea, under vilken Karate var den enda tillåtna stilen.
Taekwondo består av många olika delar och moment som tillsammans utgör ett allsidigt försvars- och kampsystem. Generellt kan en huvudindelning göras enligt följande:

Traditionella sparkar, slag och blockeringar - Chagi, chirugi, tzirugi och makhi
Hoppsparkar - Tumochagi
Rörelsemönster - Poomsae
Självförsvar utan sparkar eller slag (nedtagning, kontrollgrepp o.s.v.) - Hosinsul
Krossning - Kyukpa
Kamp (och tävling) - Kyorigi


Taekwondo är känt som den art som har mest utvecklade sparkar. Många av sparkarena är höga (ovanförhuvudhöjd). Det är också mycket vanligt med snurrande och roterande, hoppande, dynamiska och tävlingssparkar är några av de olika typer av sparkar Taekwondo innhåller. 

Traditionella sparkar kräver större rörelser med mycket högre krav på precission av balans och kontroll. Det traditionella sparkarna används oftast inom Poomse (mönster) och i Ilbodeyron (enstegssparring). De utgör också den viktigaste delen inom en gradering. 

Inom Taekwondo är hoppsparkar mycket vanliga. För att utföra hoppsparkar måste du ha den tekniska kunskapen och vara dynamisk i utförandet. 
Svårighetsgraden av att utföra en hoppspark är kombinationen av hoppet, avtampet och själva sparken. Naturligtvis också med 100% kontroll på armar, fötter och huvud samtidigt. 
Alla grundsparkar kan utföras som hoppsparkar. Med hoppsparkar finns det över 30-talet olika sparkar inom Taekwondo. 

Inom Taekwondo är Poomse arrangerade serier av 20 - 40 olika tekniker som visar försvar och motattack. Detta under med exakta regler för hur sekvenserna är uppdelade med hastighet och rörelser. 
En Poomse innehåller många olika typer av fotarbete såsom ställningar med kombination av slag och blockeringar. Sparkar och slag som måste utföras i ett tänkt försvar mot en eller flera angripare. 
Tävling inom Poomse delas in i åldersgrupp, grad (bältesnivå) och kön. 
Det finns två olika typer av tävlingsformer inom Poomse;
Den individuella Poomse tävlingen och lagtävlan i Poomse.
Valet av vilken Poomse som skall visas upp på tävlingen är beroende på vilken grad den tävlande har. Vanligast är uppvisande av en Poomse som är till den nuvarande graden, den tidigare graden alt den nästkommande graden man besitter. 
Här visas: mitten stöt, dubbelknivhandsblockering, Yoptjagi
Självförsvar utan sparkar eller slag - Hosinsul
Hosinsul (fritagning, grepp och brytning) är en del inom Taekwondo där du lär dig försvar mot olika typer av attacker. Inom försvar finns många olika typer av praktiska övningar och inlärningsvariationer. Du lär dig bl.a att försvara dig mot fasthållningar, strypningar, slag, sparkar, kniv och andra typer av vapen. 
I hosinsulträning kan även sparkar, slag och mycket annat förekomma. 
I och med sportutvecklingen inom Taekwondo är det många klubbar och utövare som inte längre praktiserar självförsvar, men teknikerna och filosofin är alltjämt en del av stilen.
Det har det blivit en markant ökning av intresset för självförsvar, och många elever vill att träningen skall innehålla mer av det. En av anledningarna kan vara det ökande våldet i samhället och den naturliga driften av att vilja hjälpa andra och sig själv.
Krossning - Kyukpa
Kraftkrossning: Utövaren krossar lättbetongblock med slag, armbåge, spark, huvud, knä mm. 
En lyckad krossning betygssätts med bedömning på tjockleken på materialet, svårighetsgraden på tekniken och utförandet. 

Teknikkrossning: Utövaren krossar brädor alt. krossplankor (specialkonstruerade ihopsatta bitar av hårdplast) i olika höjder. Detta sker med tekniker av olika svårighetsgrad, och brädor varieras i antal, tjocklek och höjd. 
En lyckad krossning betygssätts med bedömning på tjockleken på materialet, svårighetsgraden på tekniken, höjden på brädan samt utförandet. Här krossas 5 st lättbetongblock med en armbågsteknik av Peter Rollfelt (på hans 3:e dan-gradering)
Kamp och tävlings-taekwondo - Kyorogi
Kampens grundsyfte är att fungera som det slutliga praktiska sammanbindandet av alla tekniker. Sedan kampkonstens födelse har tävlingar anordnats för att utse värdiga soldater, och underhålla publik, men framförallt för att utveckla utövaren, lära denne att applicera de inövade teknikerna i skarpa sammanhang.

Idag väljer många kamp som sitt huvudområde, och fokuserar mindre på andra träningsmoment, vilket innebär att teknik ofta blir åsidosatt till fördel för uthållighet, reaktionsförmåga m.m.

Tekniker inom modern kampträning och tävlings-taekwondo är baserade på stilens grundprinciper, men mycket anpassade för sitt sammanhang. 

En taekwondomatch i kamp består av tre ronder vilka är 2 eller 3 minuter långa, med en halv resp. en minuts vila mellan ronderna. Matchen utspelas på en yta om 10x10 meter. Området är väl utmärkt med skummattor i två olika färger. I centrum av mattan står en matchdomare. Denne tar aktiv del av matchen, t.ex. genom att utdela varningar eller avbryta spelarna. Domaren ser också till att de tävlande följer de regler som finns. Det finns utöver mattdomaren även tre kantdomare. Dessa är placerade som en triangel runt matchområdet. Vid ena sidan av mattan finns ett domarbord med en domare som övervakar de andra domarna och håller koll på ronder, poäng och varningar. Minst 2 av de 3 kantdomarna måste vara överens för att det skall bli en poäng. Spark mot huvudet ger 3 poäng, roterande spark mot huvudet ger 4 poäng., spark mot väst ger 1 poäng. Spark mot väst med roterande teknik ger 2 poäng.

Sport-taekwondo
Allsidig träning i högt tempo. Här varieras träningen mellan slag, spark, stretching, styrketräning, självförsvar och kondition. De flesta övningarna sker parvis och träningen är mellan 1-1,5 timme lång.

Sparktekniker
Utövaren lär sig olika sparkar i knähöjd till huvudhöjd. Teknik och balans i samordning med styrka och kondition. De 4 bassparkarna är: 
Framåtspark, rundspark låg och hög, bakåtspark och sidospark

Slagtekniker
Utövaren lär sig olika slag. Teknik och snabbhet i samordning med styrka och kondition. Slagen sätts ofta ihop till olika kombinationer.
De 4 grundslagen är: 
Jabb (främre), kross (bakre), krok och uppercut

Styrketräning
All styrketräning sker med sin egen kroppsvikt alt med hjälp av kamratens vikt.
Starka muskler med uthållighet i slagen och sparkarna samt magen och ryggen
Basövningarna fokuserar på: Ben, armar, mage, rygg.
I vår lokal finns också möjlighet till extra styrketräning före och efter passet, med fria vikter.

Stretching
Stretching är mycket viktigt för att minska skaderisken både under träning och till vardags. Stretchingen förebygger stela muskler som kan ge värk.
Fokusområden inom stretchingen är: Ben, höft, axlar, rygg.

Självförsvar
Försvar mot olika angrepp tränas. 
Frigöring mot fasthållningar mot handleder, hals, strypgrepp och omfamningar bakifrån. Även försvar mot slag och spark tränas.